Scrie încă de pe băncile școlii și până în 1945 are publicate atât versuri cât și articole și eseuri în diverse publicații printre care: Națiunea Română, Pagini literare (Turda), Lanuri (Mediaș), Afirmarea (Satu-Mare), Familia (Oradea), Gând Românesc, Symposion, Luceafărul, Universul literar.
Este student la Facultatea de Litere și Filosofie din Cluj de unde absolvă cu o dizertație despre Problema cititului. Prima sa apariție pe scenă este în rolul lui Farfuridi din spectacolul O scrisoare pierdută în regia prof. univ. Liviu Rusu. Este profesor de Introducere în estetica teatrului la Conservatorul Popular Sibiu. În 1947 i se decernează Premiul Sburătorul pentru manuscrisul piesei Dona Juana.
Primul spectacol semnat de Radu Stanca este Căsuța din câmpie de S. Marșak, a cărei premieră a avut loc pe 13 februarie 1949. Printre cele mai importante spectacole puse în scenă în această perioadă amintim Gaițele de Al. Kirițescu – în patru montări diferite, O scrisoare pierdută de I. L. Caragiale – în trei montări diferite, Hagi Tudose de B. Delavrancea.
La 1 octombrie 1956 se înființează secția germană a Teatrului de Stat Sibiu, la insistențele lui Radu Stanca. Din octombrie 1961 este prim-regizor la Teatrul Național din Cluj și montează aici ultimele sale spectacole: D-ale carnavalului de I. L. Caragiale și Unchiul Vanea de A. P. Cehov.